Categories
Чөлөөт

Б.Жаргалсайхан энэ авгай зүгээр мал дээр гарсан нь дээр

Сав л хийвэл хэл аманд ороод байдаг Б.Жаргалсайхан дахиад л нэг шуугиан тарьж орхижээ. Сүүлийн хэдэн өдөр АТГ-аас гаргасан гишүүдийн хөрөнгө орлогын мэдүүлэг олны анхаарлын төвд байгаа гэж хэлж болно. Цахим орчимд идэвхтэй амьдардаг тэрээр өөрийн цахим хуудсанд УИХ-ын гишүүн П.Анужин 240 хурдан удмын адуутай гэжээ. Хайрхаан энэ авгай зүгээр мал дээр гарсан нь дээр юм байна гэж бичжээ. Түүний бичиж байгаа нь ширүүн ч гэсэн нөгөө талдаа үнэн үг хэлээд байдаг тул зарим иргэд түүний үг, үйлдэлд дуртай байдаг. Нээрээ яагаад албан тушаалтанууд хөрөнгө орлогын мэдүүлэгтээ хурдан удмын адуу олноор нь бүртгүүлээд байдгийг мэдэх үү. Мэдээж идсэн уусаныг маш сайн далдалж чадах хэн ч баталж чадахгүй хөрөнгө юм. Мөн хурдан удмын адуу үнэлгээний хувьд үнийг ижил тогтоох боломжгүй. Тиймээс хэдэн төгрөг гэж үнэлж мөнгө угаах нь тухайн хүний л асуудал учраас тэр. Зурхайч лам, АУ-ы магистр Д.Сайнсайхан: Хурим хийхэд хүмүүс Балжинням, Дашнямтай өдрийг л сайн гэж боддог энэ бол өрөөсгөл ойлголт анба Дацан хийдийн Зурхайч лам, АУ-ы магистр Д.Сайнсайхан: Жил бүрийн намрын дунд сард Дашням, Балжиннямтай өдрийн “эрэлд” нийтээрээ гарцгаадаг. Хурим найрыг заавал ийм өдрүүдэд хийх ёстой юу? Хүмүүсийн нийтлэг ойлголтоор Балжинням, Дашнямтай өдрийг л сайн гэж боддог. Тэгээд амарчлаад тэр өдрүүдийг нь л товлочихдог. Гэтэл ямар үйл хийх гэж байгаагаас хамаараад малчны календарийнхаа алийг голчлон харах вэ гэдгээ сонгодог юм шүү дээ. Тухайлбал, хүүхдийн үс авах гэж байгаа бол даахь үргээхэд ямар өдөр вэ гэдгийг голчилно. Гэтэл хүмүүс Балжиннямтай өдөр л бол даахийг нь үргээнэ гэж орж ирдэг. Үзэхэд тэр Балжиннямтай өдөр нь хүүхдийн үс авахад муу өдөр байх жишээтэй. Тиймээс өдөр судрыг үзэхэд эхэлж үс авахад сайн өдрийг харна. Дараа нь тухайн хүүхдийн сүлд юм уу амин гарагийг тааруулчихвал зүгээр. Тэгээд барилдлага, шүтэн барилдлагыг харна. Өөр нэг жишээ татахад хагалгаа хийлгэнэ гэхэд тухайн хүний час өдөр мөн эсэхийг харна. Хэрвээ час өдөр таарвал мэс хүргэж болохгүй. Тэрний дараагаар сүлд байрлах өдрийг харна гэхчлэн дэс дараалалтай. Тэрнээс Балжинням, Дашнямтай л бол сайн гэж үзэх нь өрөөсгөл ойлголт юм.Орчин үед хүмүүс бидний нэрлэдгээр малчны календарь буюу үндсэн цаг тооны бичгээ хэрэглэж мэдэхээ больчихож. Олон зурхайч, одоо бараг хийд болгон календарь гаргаж байгаа ч залуучууд цаг тооны бичгийг уншиж, амьдрал ахуйдаа хэрэглэхгүй байна. Бид хүүхэд байхаасаа л энэ цаг тооны бичиг календарийг харж өссөн. Уг нь энд чинь маш тодорхой бичсэн байдаг. Тухайлбал, малчдын календариас тухайн өдрийн барилдлага, шүтэн барилдлага хоёрыг голчлон харна. Барилдлага, шүтэн барилдлага бол маш их тооцооллын үндсэн дээр гаргадаг учиртай. Тодруулбал, барилдлага, шүтэн барилдлагыг хараад, тэнд тохирсон үйл нь юу байна гэдгийг тооцдог. Бас од нь дүвзий, жэдзий гээд гурван тоо харгалдуулсан байгаа биз. Тэгээд одны тайлбарыг оруулсан байдаг ч аль тоог нь голчилж харахаа хүмүүс мэддэггүй. Дараагийн бас нэг чухал зүйл нь мэнгэ, хөлөл байна.Энэ мэт олон нарийн зүйл малчны календарьд бий. Тэрийг мэдэхгүйгээс жишээ нь бэр гуйна гэхэд таних мэдэх ямар ч хамаагүй лам юм уу, мэдэх байх гэж бодсон хүнээсээ хүү, охины талынхан тус тусдаа асуучихдаг.Тэр нь зөрөөд над дээр ирсэн тохиолдол олон байна. Үүнээс болоод хүмүүсийг хооронд нь эвдрэлцүүлээд байна. Хүмүүс найр хурим, бэр гуйх хоёрыг андуурдаг. Хуримын энэ хоёр зан үйлийн бэр гуйх нь хамгийн чухал зан үйл юм. Тийм байхад бэр гуйх өдрөөсөө болоод л маргаан үүсэж болохгүй биз дээ. Найр бол яах вэ голчлох асуудал биш. Яагаад гэхээр найр хурим, оршуулга хоёрын оршуулга нь илүү муу цөв багатай гэдэг үг байдаг. Эх сурвалж: Уламжлалт анагаах ухаан сонин

Leave a Reply

Your email address will not be published.